BEATBOX IN DE CREALES

Duur van de activiteit :
21-05-18
Juf Silke experimenteert volop in haar lessen. Ook met improvisatietoneel en rollenspellen. Sinds vorig schooljaar heeft ze zelfs een opnamestudio in haar lokaal. ‘Niet alle leerlingen vinden het fijn om beeldend te werken. Van nature is onze doelgroep ook niet zo talig. Muziek kan hen daarom op weg helpen. In de studio zetten de leerlingen teksten op muziek of ze maken soundscapes. Hiphoppen en rappen kan ik zelf niet, terwijl net die muziekgenres erg leven bij mijn leerlingen. Naar die expertise ging ik op zoek.’

Introductie van 4 lesuren

Een dj-vriend bracht haar in contact met Kris Strybos, alias Scale, de vader van de Vlaamse beatbox. Dankzij de subsidie dynamoPROJECT lukte het Juf Silke om Kris vier dagen naar school te halen. Hij laat verschillende klassen van het eerste, tweede en derde jaar van beatbox proeven.

BTKT en ritme houden

Kris: ‘Ik laat hen experimenteren met hun stem. Zo hoog of zo laag mogelijk gaan bijvoorbeeld. We hebben het over de basisklanken en het basispatroon van beatboxen, BTKT. Die klanken komen overeen met wat je op een drumstel vindt: een bass, een hihat en een snaredrum. Ze leren die klanken in hun mond plaatsen en produceren geluiden die ze normaal niet maken. Ze ontdekken ook wat je met ritme kan en hoe moeilijk het is om ritme te houden. Juist ademhalen is nog zo’n belangrijk punt, net als je micro goed vasthouden.’

De p’s ploffen tot hun lippen tintelen en als Kris een Formule 1-wagen nadoet of een ander staaltje beatbox-kunst toont, dan zie je de ver- en bewondering op de jonge gezichten. ‘Voor beatbox heb je niks nodig. Geen instrument, geen zangtalent. Je kan altijd en overal oefenen. Dat is het coole van beatboxen’, zegt hij.

‘Tussen de lijnen werk ik aan zelfvertrouwen.’

Geen dwang of ambetant gevoel

‘Zelf vind ik het belangrijk dat ze hun stem goed kunnen en durven gebruiken. Dat maakt hen meer zelfzeker. Tussen de lijnen werk ik dus aan zelfvertrouwen. Ik zal nooit iemand dwingen om mee te doen. Niemand moet zich ambetant voelen. Je stem gebruiken in een klasgroep is niet evident. Soms doen stille leerlingen in de klas niet mee, maar oefenen ze thuis duchtig verder.’

De vibe van hun eigen song

En dat deden heel wat leerlingen van 1A ook, merkt Kris in deze tweede sessie. Vandaag neemt de klas een eigen lied op. Ze kiezen zelf het genre en gaan voor hardcore. Ze nemen hun B’s en T’s op en schrikken als ze horen hoe de computer hun stem kan vervormen. Moet het zwaarder klinken? Wat vinden jullie van de echo? Zullen we dat eens in een loop zetten? Kris vraagt constant hun inbreng en bombardeert hen tot geluidsingenieurs: ‘Jullie moeten mee in de vibe zitten, want dit is wel jullie song, hé.’

‘Een eindresultaat waarop ze fier zijn’

Welcome to our world heet het nummer van 1A. Veel tekst zit er niet in, maar het is wel opgebouwd met de klanken van de leerlingen. Er wordt druk overlegd op welk YouTube-kanaal de song te horen zal zijn.

Juf Silke is blij met de meer dan geslaagde samenwerking. ‘Ik vind het belangrijk dat de leerlingen er iets van zichzelf in kunnen leggen en dat er een concreet eindresultaat is, waarmee ze fier naar buiten kunnen komen. Bovendien gaat Kris op een fantastische manier met deze leerlingen om.’

Tips van crealeraar Juf Silke Leirens

  • Kijk naar je doelgroep: wat spreekt hen aan? Hoe ziet hun leefwereld eruit? Kan je je al bijna visueel voorstellen hoe enthousiast ze gaan zijn?
  • Denk na hoe je zo’n project kan verantwoorden. Hoe gaan jeleerlingen bijleren? Mijn uitgangspunt is altijd: gaan ze dit thuis vertellen of er later nog met plezier aan terugdenken?