Page 41 - Schoolreglement 2024-2025
P. 41
de
5 jaar: 30 werkdagen
De leerlingen moeten zelf eerst adressen van mogelijke stageplaatsen
aanbrengen.
De leerlingen moeten persoonlijk en zelfstandig hun stageplaats aanvragen; wel
krijgen ze een stage contract met uitleg mee. Bij het niet vinden van een
stageplaats zal de school zelf adressen aanbrengen.
Ieder jaar dient er een andere stageplaats gevonden te worden en dit om de
leerling optimale tewerkstellingskansen te bieden voor de toekomst. Enkel de
directeur kan op die laatste regel een uitzondering toestaan.
De wettelijke bepalingen omtrent de stage, zoals voorgeschreven door het
departement Onderwijs, dienen opgevolgd te worden.
Voor de begeleiding van de stage wordt een B.G.V.-leraar van school
als stagebegeleider voorzien.
Ook in het bedrijf zelf moet een stagementor voorzien worden; hij moet een
verslag opstellen.
Het stagecontract wordt door de ouders ondertekend.
Op de klassenraad wordt de stage besproken. Er is een begeleidingsevaluatie die
besproken wordt met de leerling en gekoppeld aan een oudercontact.
Stage in groep
Tijdens het schooljaar bestaat de mogelijkheid dat praktijkoefeningen plaatsvinden
buiten de school op een arbeidsplaats al of niet in het bijzijn van een leerkracht. De
leerlingen verplaatsen zich per fiets naar de stageplaats. Hierbij wordt gevraagd een
fluohesje en helm te dragen die aangeboden wordt door de school.
Bij verlies van de helm wordt er een helm aangekocht.
Praktijk binnen of buiten eigen patrimonium
Leerlingen kunnen praktijkopdrachten krijgen die deel uitmaken van het
opleidingsprofiel. Bij grotere realisaties is er een werkkaart en risicoanalyse voorzien.
De leerlingen worden gewezen op de risico’s en de te nemen preventiemaatregelen.
Evaluaties en deliberaties
Handelingsplanning
Tijdens de bespreking op de klassenraad MDO wordt er voor de leerlingen naar
de meest efficiënte begeleiding en remediëring gezocht; deze resultaten komen
in een handelingsplanning (groepswerkplan, individueel handelingsplan).
Het handelingsplan is dus maatwerk voor de individuele leerling. Belangrijke
items in deze handelingsplanning is een duidelijke beschrijving van het
groepswerkplan , evaluaties (periode gebonden), individueel handelingsplan,
bijsturing, bijscholing - begeleiding, enz.
41