Page 12 - Schoolreglement 2024-2025
P. 12

3    Onze school als opvoedings- en leefgemeenschap



           Inschrijvingsprocedure: intake


           Bij de inschrijving van een leerling vinden wij het belangrijk dat er een goede
           beginsituatie kan worden bepaald zodat wij samen met het klassenteam onze
           werking zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de noden en vragen van de
           leerlingen zelf en hun ouders.

           Dit betekent dat een beleidsmedewerker bij een eerste aanmelding een gesprek
           voert met de jongere en zijn/haar ouders,  om hun perspectief en vragen te
           beluisteren.
           De orthopedagoge neemt, met de toestemming van de ouders, vervolgens ook
           contact met de vorige school om hun beeldvorming en handelingsplanning op te
           nemen (vb. therapie als kine, logo, psychotherapie, GOK-begeleiding, niveau van
           taal, rekenen, BGV, initiatieven op niveau van de klas(groep), specifieke
           ontwikkelings- en/of leerstoornissen, sociale situatie enz.).

           Via de klastitularis en het klassenteam wordt de beginsituatie bepaald en
           vertaald in initiatieven. Deze voorbereiding zorgt voor een optimale en
           kwaliteitsvolle aanpak voor de jongere waarbij inspraak en betrokkenheid van
           meerdere betrokkenen (vb. afstemming vragen jongere/ouders met aanbod
           school) in rekening worden gebracht.

           Volgend op de intake wordt na een bepaalde periode (ongeveer na
           1 tot 2 maanden), een korte evaluatie gehouden om onze werking te bespreken,
           nieuwe initiatieven te bepalen, reeds genomen initiatieven, indien nodig, bij te
           sturen (cfr. handelingsgericht werken). Dit wordt gecommuniceerd naar de
           jongere en zijn/haar ouders als een vorm van feedback.


           Administratief dossier


           De school verwerkt digitaal de persoonsgegevens van alle ingeschreven
           leerlingen. Dit is nodig om de leerlingenadministratie en de leerlingenbegeleiding
           efficiënt te organiseren. Om gepast te kunnen optreden bij risicosituaties,
           verwerkt de school ook gegevens betreffende de gezondheidstoestand van
           sommige leerlingen, maar dit gebeurt enkel met de schriftelijke toestemming van
           de leerlingen of hun ouders. De privacywet geeft je het recht te weten welke
           gegevens de school over jou verwerkt en het recht deze gegevens te laten
           verbeteren als ze fout zijn of ze te laten verwijderen als ze niet ter zake zijn.

           Om het administratief dossier in orde te maken vragen we je de volgende
           documenten binnen te brengen:
             IAC-verslag afgeleverd door het CLB
             identiteitskaart
             kleefbriefje van de mutualiteit

           Leerlingen die de opleiding basis horeca, keukenmedewerker of medewerker fastfood
           volgen hebben een meldingsplicht van zodra de medische toestand van de leerling een
           risico inhoudt op (on)rechtstreekse verontreiniging van levensmiddelen. Het is de


                                                                                                         12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17