Page 12 - Schoolreglement 2024-2025
P. 12
3 Onze school als opvoedings- en leefgemeenschap
Inschrijvingsprocedure: intake
Bij de inschrijving van een leerling vinden wij het belangrijk dat er een goede
beginsituatie kan worden bepaald zodat wij samen met het klassenteam onze
werking zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de noden en vragen van de
leerlingen zelf en hun ouders.
Dit betekent dat een beleidsmedewerker bij een eerste aanmelding een gesprek
voert met de jongere en zijn/haar ouders, om hun perspectief en vragen te
beluisteren.
De orthopedagoge neemt, met de toestemming van de ouders, vervolgens ook
contact met de vorige school om hun beeldvorming en handelingsplanning op te
nemen (vb. therapie als kine, logo, psychotherapie, GOK-begeleiding, niveau van
taal, rekenen, BGV, initiatieven op niveau van de klas(groep), specifieke
ontwikkelings- en/of leerstoornissen, sociale situatie enz.).
Via de klastitularis en het klassenteam wordt de beginsituatie bepaald en
vertaald in initiatieven. Deze voorbereiding zorgt voor een optimale en
kwaliteitsvolle aanpak voor de jongere waarbij inspraak en betrokkenheid van
meerdere betrokkenen (vb. afstemming vragen jongere/ouders met aanbod
school) in rekening worden gebracht.
Volgend op de intake wordt na een bepaalde periode (ongeveer na
1 tot 2 maanden), een korte evaluatie gehouden om onze werking te bespreken,
nieuwe initiatieven te bepalen, reeds genomen initiatieven, indien nodig, bij te
sturen (cfr. handelingsgericht werken). Dit wordt gecommuniceerd naar de
jongere en zijn/haar ouders als een vorm van feedback.
Administratief dossier
De school verwerkt digitaal de persoonsgegevens van alle ingeschreven
leerlingen. Dit is nodig om de leerlingenadministratie en de leerlingenbegeleiding
efficiënt te organiseren. Om gepast te kunnen optreden bij risicosituaties,
verwerkt de school ook gegevens betreffende de gezondheidstoestand van
sommige leerlingen, maar dit gebeurt enkel met de schriftelijke toestemming van
de leerlingen of hun ouders. De privacywet geeft je het recht te weten welke
gegevens de school over jou verwerkt en het recht deze gegevens te laten
verbeteren als ze fout zijn of ze te laten verwijderen als ze niet ter zake zijn.
Om het administratief dossier in orde te maken vragen we je de volgende
documenten binnen te brengen:
IAC-verslag afgeleverd door het CLB
identiteitskaart
kleefbriefje van de mutualiteit
Leerlingen die de opleiding basis horeca, keukenmedewerker of medewerker fastfood
volgen hebben een meldingsplicht van zodra de medische toestand van de leerling een
risico inhoudt op (on)rechtstreekse verontreiniging van levensmiddelen. Het is de
12