Page 7 - Schoolreglement 2024-2025
P. 7
Engagementsverklaring
Ouders hebben hoge verwachtingen van de school voor de opleiding en opvoeding van
hun jongeren. De leden van het schoolteam zetten zich elke dag in om dit
engagement waar te maken. In ruil verwachten zij wel de volle steun van de ouders.
Daarom maken we in onderstaande engagementsverklaring wederzijdse afspraken.
Onze school kiest voor een intense samenwerking met de ouders.
We doen dat omdat we partners zijn in de opvoeding van uw jongere. Het is goed dat
je zicht hebt op de werking van de school.
Wij verwachten dat u zich als ouder samen met ons engageert om nauw samen te
werken rond de opvoeding van uw jongere en steeds ingaat op onze uitnodigingen tot
oudercontact.
Wij engageren ons om steeds te zoeken naar een alternatief overlegmoment indien u
niet op de geplande momenten voor oudercontact kan aanwezig zijn.
Wij engageren ons om met u in gesprek te gaan over uw zorgen en vragen t.a.v. de
evolutie van uw jongere.
Wij verwachten dat u met ons contact opneemt bij vragen of zorgen t.a.v. uw jongere.
Aanwezig zijn op school en op tijd komen.
We willen de schooltijd optimaal gebruiken. In deze schooltijd zitten collectieve
leeractiviteiten, individuele leersessies of therapiemomenten ingebouwd.
We vragen aan de ouders om het uurrooster van de school te respecteren.
We vragen dat ouders hun jongeren maximaal laten deelnemen aan de schooltijd. In
het schoolreglement vindt u een overzicht van mogelijke gewettigde en ongewettigde
afwezigheden.
Het leerlingenvervoer is erop gericht dat alle leerlingen maximaal het uurrooster van
de school kunnen benutten. We vragen aan ouders er alles voor te doen opdat de bus
geen extra oponthoud heeft. Respecteer hiervoor het reglement voor het
leerlingenvervoer.
Wij vragen aan ouders die hun jongere zelf naar de school brengen ervoor te zorgen
dat hun jongere tijdig op school is.
We vragen aan ouders om hun jongeren niet binnen de schooluren af te halen. Enkel
om ernstige redenen kan aan ouders de toestemming verleend worden om tijdens de
schooltijd hun jongere af te halen.
De aanwezigheid van uw jongere op school heeft gevolgen voor het verkrijgen en
behouden van de schooltoelage.
De school moet de afwezigheden van uw jongere doorgeven aan het departement
onderwijs en aan het CLB.
Het CLB waarmee wij samenwerken staat in voor de begeleiding bij problematische
afwezigheden. U kan zich niet onttrekken aan deze begeleiding.
U kan steeds bij ons terecht bij problemen. We zullen samen naar de meest geschikte
aanpak zoeken.
Individuele leerlingenbegeleiding
In een school voor buitengewoon onderwijs richten we de activiteiten zo in dat iedere
leerling volgens eigen tempo en volgens eigen mogelijkheden kan leren en zich verder
ontwikkelen. We houden rekening met zijn specifieke onderwijsbehoeften. Hierbij
houden we 3 belangrijke facetten in het oog: “Welbevinden, het leerproces en de
onderwijsloopbaan”. Daarom werken we in onze school niet met leerplannen en
eindtermen, maar met ontwikkelingsdoelen.
De doelen die we nastreven worden zorgvuldig per leerlingengroep of per leerling
gekozen en verwerkt in een handelingsplan.
7