Page 8 - Schoolreglement 2024-2025
P. 8
Vaak is specifiek gericht ortho-didactisch handelen nodig. Het aanbieden van
individuele begeleiding of therapieën, zoals logopedie of bewegingstherapie,
psychische begeleiding… én het bijsturen en differentiëren in het leerproces is het
uitgangspunt van het buitengewoon onderwijs.
We willen ouders betrekken in de verschillende fasen van de handelingsplanning.
Bij de beeldvorming:
Ouders hebben een belangrijke inbreng bij de fase van beeldvorming. Een goede
informatie-uitwisseling kan helpen bij het kiezen van de ontwikkelingsdoelen en het
uitstippelen van de gerichte aanpak.
Bij de fase van doelenbepaling:
In samenspraak tussen schoolteam en ouders kunnen prioriteiten voor de individuele
handelingsplanning worden vastgelegd.
Tijdens de fase van uitvoering:
Goede samenwerking en dialoog met ouders is belangrijk om transfer van de school
naar het thuismilieu en omgekeerd te bevorderen.
Ouders kunnen leerkrachten informeren over het welbevinden van hun jongere en het
moeilijk gedrag mee verklaren.
Bij de evaluatiefase:
Ook hier vinden we de mening van ouders vaak van belang.
Ouders bekijken de evolutie van hun jongere vanuit een andere invalshoek.
De vorderingen van uw jongere worden besproken via een perioderapport.
Op een oudercontact bespreken we het cyclisch proces met aandacht voor
beginsituatie, doelenselectie, strategie en evaluatie.
We willen aan ouders een goed overzicht geven van elk ontwikkelingsdomein van de
beginsituatie, de doelstellingen, de manier waarop dit werd nagestreefd en een
evaluatie.
Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal.
Onze school is een Nederlandstalige school. Niet alle ouders voeden hun jongere op in
het Nederlands. Dit kan ertoe leiden dat hun jongere het wat moeilijker heeft bij het
leren. Wij als school engageren er ons toe alle jongeren zo goed mogelijk te
begeleiden bij hun taalontwikkeling.
Wij verwachten van de ouders dat ze er alles aan doen om hun jongere, ook in de
vrije tijd, stimuleren bij het leren van Nederlands.
8