Page 5 - Schoolreglement 2024-2025
P. 5
2 Onze school
Pedagogisch project
VIBSO is een katholieke dialoogschool, die het evangelie als inspiratiebron
hanteert in haar opvoedingsproject.
De leerlingen worden onderverdeeld in kleine pedagogische eenheden op basis van
leeftijd – werkhouding – cognitieve en motorische vorderingen – socio-emotionele
ontwikkeling – psychodiagnostische gegevens en studiekeuze. Hierbij wordt rekening
gehouden met de adviezen van de cel leerlingenbegeleiding inclusief het CLB -
klassenraden – afdelingsverantwoordelijken en directie.
De leerlingen krijgen zeer veel beroepsgerichte vorming (BGV). Zo worden zij
optimaal voorbereid op de arbeidsmarkt.
De theoretische vakken (algemene sociale vaardigheden) zijn een ondersteuning van
de BGV en gericht op het functioneren in maatschappij.
Het leerprogramma van de jongere houdt rekening met zijn individuele mogelijkheden
en er wordt binnen het programma gedifferentieerd volgens de principes van het
handelingsgericht werken.
De leerlingen volgen het traject:
Op het einde van de opleidingsfase krijgt iedere leerling een bewijs van
competenties.
Het einddoel kan zijn:
1 getuigschrift opleidingsvorm 3
ste
de
2 getuigschrift, onderwijskwalificatie niveau 2
1 bewijs van beroepskwalificatie
ste
2 bewijs van deelkwalificatie
de
de
3 bewijs van competenties
Attest van lesbijwoning als regelmatige leerling
Op regelmatige tijdstippen worden kennis, vaardigheden en attitudes geëvalueerd en
gerapporteerd. Hierbij wordt niet selectief en prestatiegericht gewerkt, maar
daartegenover krijgen bereidwilligheid, inzet en motivatie des te meer aandacht.
In de uitvoering van haar missie houdt de school rekening met:
De regelgeving door het Departement Onderwijs (AgODi).
De richtlijnen van de diocesane overheid en het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
De evolutie op de arbeidsmarkt.
De afstemming van ons aanbod op de vragen van de jongere en de ouders.
Het VIBSO levert speciale inspanningen tot integratie van leerlingen die door
gezinscontext, cultuur of afkomst minder kansen krijgen in de maatschappij. De
uitvoering van het overheidsproject ‘gelijke onderwijskansen’ moet in deze context
gezien worden.
Het VIBSO biedt begeleiding aan leerlingen met ASS in de eigen school. Het gaat hier
om type 9. De begeleiding van leerlingen met ASS en de professionalisering op klas-
5