Page 6 - Schoolreglement 2024-2025
P. 6
en beleidsniveau worden ondersteund door het interne begeleidingsteam (zorgteam
met opvoeders en orthopedagogen) in samenwerking met externe partners als het
CLB, Autisme Centraal, vzw Victor, enz.
VIBSO begeleidt leerlingen met problemen binnen de eigen school en binnen de
scholengemeenschap.
Het project “jongeren in galop“ staat garant voor een professionele begeleiding en
aanpak. Samenwerking met de scholen voor het gewoon onderwijs is hier van
primordiaal belang.
Met een goed uitgebouwd zorgbeleid wordt er zowel aan de leerlingen als aan andere
betrokkenen hulp geboden. De subdoelen zijn: de zorgvraag juist inschatten door de
probleemdefiniëring uit te diepen, een causale samenhang (verklaring) te zoeken,
doelen en handelingsgerichte initiatieven uitwerken en implementeren die tegemoet
komen aan de zorgvraag. Binnen dit cyclisch proces worden de stappen geëvalueerd
en bijgestuurd.
In haar opdrachtuitvoering houdt het VIBSO speciale aandacht voor attitudes en de
leefhouding van de leerlingen. Regelmatig worden er op schoolniveau campagnes
opgezet. De directie ondersteunt die in een actiepunt binnen het project STIJL en ook
campagnes binnen een bepaald referentiekader van normen en waarden.
Aandacht voor de kwaliteit van de schoolomgeving. Nette klasruimten, werkplaatsen
en speelplaats is steeds een na te streven doelstelling. Het gezondheidsbeleid
impliceert gezonde luchtcirculatie, aandacht voor veiligheid, hygiëne, gezonde
voeding, beweging, correcte rug houding, geestelijk welbevinden, aanwezigheid van
natuur enz.
Navorming personeel is onontbeerlijk in het nastreven van kwaliteit. Daarom wordt
jaarlijks een bedrag hiervoor voorzien en zijn gepaste procedures uitgewerkt. Het
opleidingsplan geeft een overzicht van nascholingsbehoeften, aanbod, tijdstippen
evaluaties van alle personeelsleden.
VIBSO heeft eveneens speciale aandacht voor de fysische, sportieve en creatieve
ontwikkeling van de leerlingen. In dat kader worden regelmatig extra muros
activiteiten gepland.
De school probeert steeds maximale kwaliteit na te streven. Dit uit zich in :
De uitbouw van een SWP met een gestroomlijnde structuur in functie van
ondersteuning van de verschillende structuren op school a.d.h.v. overlegorganen,
procedures en documenten.
Aandacht voor de opvoeding van de leerling in zijn totaliteit.
Het nastreven van de perfectie bij de uitvoering van taken, opdrachten of projecten.
De uitbouw van klaslokalen en werkplaatsen met degelijk materieel (machines-
computers)
De begeleiding van personeel a.d.h.v. functioneringsgesprekken, coaching, …
VIBSO heeft een zorgbeleid uitgebouwd dat voorziet in hulp aan leerlingen en aan
andere betrokkenen zoals bijvoorbeeld leerkrachten. Door het inschatten van de
zorgvraag, het zoeken van een verklaring, het uitwerken en implementeren van
doelen en initiatieven en het evalueren en bijsturen van de stappen wordt er tegemoet
gekomen aan de zorgvraag.
6