Page 6 - Schoolreglement 2024-2025
P. 6

en beleidsniveau worden ondersteund door het interne begeleidingsteam (zorgteam
           met opvoeders en orthopedagogen) in samenwerking met externe partners als het
           CLB, Autisme Centraal, vzw Victor, enz.

           VIBSO begeleidt leerlingen met problemen binnen de eigen school en binnen de
           scholengemeenschap.
           Het project “jongeren in galop“ staat garant voor een professionele begeleiding en
           aanpak. Samenwerking met de scholen voor het gewoon onderwijs is hier van
           primordiaal belang.

           Met een goed uitgebouwd zorgbeleid wordt er zowel aan de leerlingen als aan andere
           betrokkenen hulp geboden. De subdoelen zijn: de zorgvraag juist inschatten door de
           probleemdefiniëring uit te diepen, een causale samenhang (verklaring) te zoeken,
           doelen en handelingsgerichte initiatieven uitwerken en implementeren die tegemoet
           komen aan de zorgvraag. Binnen dit cyclisch proces worden de stappen geëvalueerd
           en bijgestuurd.

           In haar opdrachtuitvoering houdt het VIBSO speciale aandacht voor attitudes en de
           leefhouding van de leerlingen.  Regelmatig worden er op schoolniveau campagnes
           opgezet. De directie ondersteunt die in een actiepunt binnen het project STIJL en ook
           campagnes binnen een bepaald referentiekader van normen en waarden.

           Aandacht voor de kwaliteit van de schoolomgeving.  Nette klasruimten, werkplaatsen
           en speelplaats is steeds een na te streven doelstelling. Het gezondheidsbeleid
           impliceert gezonde luchtcirculatie, aandacht voor veiligheid, hygiëne, gezonde
           voeding, beweging, correcte rug houding, geestelijk welbevinden, aanwezigheid van
           natuur enz.

           Navorming personeel is onontbeerlijk in het nastreven van kwaliteit.  Daarom wordt
           jaarlijks een bedrag hiervoor voorzien en zijn gepaste procedures uitgewerkt. Het
           opleidingsplan geeft een overzicht van nascholingsbehoeften, aanbod, tijdstippen
           evaluaties van alle personeelsleden.

           VIBSO heeft eveneens speciale aandacht voor de fysische, sportieve en creatieve
           ontwikkeling van de leerlingen.  In dat kader worden regelmatig extra muros
           activiteiten gepland.

           De school probeert steeds maximale kwaliteit na te streven.  Dit uit zich in :
           De uitbouw van een SWP met een gestroomlijnde structuur in functie van
           ondersteuning van de verschillende structuren op school a.d.h.v. overlegorganen,
           procedures en documenten.
           Aandacht voor de opvoeding van de leerling in zijn totaliteit.
           Het nastreven van de perfectie bij de uitvoering van taken, opdrachten of projecten.
           De uitbouw van klaslokalen en werkplaatsen met degelijk materieel (machines-
           computers)
           De begeleiding van personeel a.d.h.v. functioneringsgesprekken, coaching, …
           VIBSO heeft een zorgbeleid uitgebouwd dat voorziet in hulp aan leerlingen en aan
           andere betrokkenen zoals bijvoorbeeld leerkrachten. Door het inschatten van de
           zorgvraag, het zoeken van een verklaring, het uitwerken en implementeren van
           doelen en initiatieven en het evalueren en bijsturen van de stappen wordt er tegemoet
           gekomen aan de zorgvraag.




                                                                                                          6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11