Page 4 - Schoolreglement 2023-2024
P. 4

1.     Onze school



           1.1 Pedagogisch project

           Onze werking hebben we gebaseerd op het VN-verdrag inzake de rechten van de mens
           met een handicap. Voor Vlaanderen vertaalt zich dit in het M-decreet dat een kader
           voorziet om leerlingen maximaal kansen te bieden om volwaardig te participeren aan
           het gewoon onderwijs.
           Onze doelgroep bestaat uit leerlingen met een multidisciplinair attest autisme en een M-
           decreet  verslag  van  het  CLB.  Deze  leerlingen  met  voldoende  cognitieve  capaciteiten
           willen we maximale kansen bieden door onze OV4-werking zoveel mogelijk inclusief te
           maken.  Sinds  de  start  luidt  daarom  ons  uitgangspunt:  ‘Zo  normaal  als  mogelijk,  zo
           uitzonderlijk als noodzakelijk.’

           Visie op inclusie
           Onze werking baseren we op het VN-verdrag inzake de rechten van de mens met een
           handicap. Voor Vlaanderen vertaalt zich dit in het M-decreet dat een kader voorziet om
           leerlingen  maximaal  kansen  te  bieden  om  volwaardig  te  participeren  aan  het  gewoon
           onderwijs.
           Onze doelgroep bestaat uit leerlingen met een multidisciplinair attest autisme en een M-
           decreet  verslag  vanuit  het  CLB. Voor  deze  leerlingen  met  voldoende  cognitieve
           capaciteiten  willen  we  hen  maximale  kansen  bieden  door  onze  OV4-werking  zoveel
           mogelijk inclusief te maken. Sinds de start luidt daarom ons uitgangspunt: ‘Zo normaal
           als mogelijk, zo uitzonderlijk als noodzakelijk.’.
           Inclusief onderwijs draait erom dat alle leerlingen welkom zijn in de gewone school, daar
           volwaardig  kunnen  participeren  én  kwaliteitsvol  onderwijs  kunnen  krijgen.  Er  wordt
           gezocht naar welke ondersteuning de leerling en de school nodig hebben opdat de leerling
           zich zou integreren. Met andere woorden zoeken we naar hoe de leerling tot leven en leren
           kan komen op school. Een OV4 – type 9 leerling heeft daarbij recht op minstens evenveel
           ondersteuning als hij zou krijgen in een exclusieve OV4 – type 9 werking. Ter aanvulling
           verwijzen we hierbij naar de visietekst van het Katholiek Onderwijs 2020-2025.

           Zo normaal als mogelijk en zo uitzonderlijk als nodig.
           Ten  opzichte  van  andere  projecten  verschilt  het  project  in  onze  scholengemeenschap
           fundamenteel omdat we kiezen voor volledige inclusie. Het vertrekpunt is dat leerlingen
           volledig deel uitmaken van de reguliere klasgroep. De ondersteuning is primordiaal gericht
           op  empowerment:  ‘Hoe  kunnen  we  leerlingen  tools  aanbieden  om  barrières  voor
           participatie weg te werken of er mee te leren omgaan?’ We vertrekken dus altijd van de
           reguliere situatie en passen aan waar nodig: ‘Zo normaal als mogelijk en zo uitzonderlijk
           als nodig.’ Andere projecten vertrekken vanuit de setting van het buitengewoon onderwijs
           en beogen daarna een geleidelijke participatie in het gewoon onderwijs. Het argument
           hiervoor is de nood aan een veilige en beschermende context als basis. Uiteraard moet de
           context  veilig  zijn.  We  betwisten  niet  dat  in  bepaalde  casussen  een  aparte  setting
           noodzakelijk is, maar voor andere leerlingen bemoeilijkt dit het proces naar inclusie.
           Voor de invulling van de aangeboden studierichtingen in OV4, gebeurt alle lokalisering
           in de gastscholen (regulier onderwijs) en niet in de buitengewone onderwijssetting.
           De invulling van het onderwijs die we binnen onze OV4-werking vooropzetten, zien we
           als een continuüm waarbij de leerlingen vaardigheden ontwikkelen om zich aan de
           reguliere setting aan te passen en op lange termijn een vlotte overgang te maken.




                                                        4                             3DA720-WERschoolreglement OV4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9