Page 4 - Schoolreglement 2024-2025
P. 4
2. Onze school
2.1. Pedagogisch project
Onze werking hebben we gebaseerd op het VN-verdrag inzake de rechten van de mens
met een handicap. Voor Vlaanderen vertaalt zich dit in het M-decreet dat een kader
voorziet om leerlingen maximaal kansen te bieden om volwaardig te participeren aan
het gewoon onderwijs.
Onze doelgroep bestaat uit leerlingen met een multidisciplinair attest autisme en een M-
decreet verslag van het CLB. Deze leerlingen met voldoende cognitieve capaciteiten
willen we maximale kansen bieden door onze OV4-werking zoveel mogelijk inclusief te
maken. Sinds de start luidt daarom ons uitgangspunt: ‘Zo normaal als mogelijk, zo
uitzonderlijk als noodzakelijk.’
Visie op inclusie
Onze werking baseren we op het VN-verdrag inzake de rechten van de mens met een
handicap. Voor Vlaanderen vertaalt zich dit in het M-decreet dat een kader voorziet om
leerlingen maximaal kansen te bieden om volwaardig te participeren aan het gewoon
onderwijs.
Onze doelgroep bestaat uit leerlingen met een multidisciplinair attest autisme en een M-
decreet verslag vanuit het CLB. Voor deze leerlingen met voldoende cognitieve
capaciteiten willen we hen maximale kansen bieden door onze OV4-werking zoveel
mogelijk inclusief te maken. Sinds de start luidt daarom ons uitgangspunt: ‘Zo normaal
als mogelijk, zo uitzonderlijk als noodzakelijk.’.
Inclusief onderwijs draait erom dat alle leerlingen welkom zijn in de gewone school, daar
volwaardig kunnen participeren én kwaliteitsvol onderwijs kunnen krijgen. Er wordt
gezocht naar welke ondersteuning de leerling en de school nodig hebben opdat de leerling
zich zou integreren. Met andere woorden zoeken we naar hoe de leerling tot leven en leren
kan komen op school. Een OV4 – type 9 leerling heeft daarbij recht op minstens evenveel
ondersteuning als hij zou krijgen in een exclusieve OV4 – type 9 werking. Ter aanvulling
verwijzen we hierbij naar de visietekst van het Katholiek Onderwijs 2020-2025.
Zo normaal als mogelijk en zo uitzonderlijk als nodig.
Ten opzichte van andere projecten verschilt het project in onze scholengemeenschap
fundamenteel omdat we kiezen voor volledige inclusie. Het vertrekpunt is dat leerlingen
volledig deel uitmaken van de reguliere klasgroep. De ondersteuning is primordiaal gericht
op empowerment: ‘Hoe kunnen we leerlingen tools aanbieden om barrières voor
participatie weg te werken of er mee te leren omgaan?’ We vertrekken dus altijd van de
reguliere situatie en passen aan waar nodig: ‘Zo normaal als mogelijk en zo uitzonderlijk
als nodig.’ Andere projecten vertrekken vanuit de setting van het buitengewoon onderwijs
en beogen daarna een geleidelijke participatie in het gewoon onderwijs. Het argument
hiervoor is de nood aan een veilige en beschermende context als basis. Uiteraard moet de
context veilig zijn. We betwisten niet dat in bepaalde casussen een aparte setting
noodzakelijk is, maar voor andere leerlingen bemoeilijkt dit het proces naar inclusie.
Voor de invulling van de aangeboden studierichtingen in OV4, gebeurt alle lokalisering
in de gastscholen (regulier onderwijs) en niet in de buitengewone onderwijssetting.
De invulling van het onderwijs die we binnen onze OV4-werking vooropzetten, zien we
als een continuüm waarbij de leerlingen vaardigheden ontwikkelen om zich aan de
reguliere setting aan te passen en op lange termijn een vlotte overgang te maken.
4 3DA720-WERschoolreglement OV4