Page 5 - Schoolreglement 2023-2024
P. 5

Doelgroep
           Het  VN-verdrag  en  de  onderzoekers  van  de  vakgroep  orthopedagogiek  van  de
           UGent stellen dat inclusief onderwijs een recht is voor alle leerlingen. Dit betekent dat
           voor een aantal leerlingen de participatie aan het gewoon onderwijs niet per se samengaat
           met het volgen van het gemeenschappelijk curriculum.
           Door  een  gebrek  aan  aanbod  binnen  de  regio  Waregem,  was  er  vanuit  de
           scholengemeenschap  Sint-Paulus  en  vanuit  VIBSO  behoefte  om  een  bepaalde  groep
           leerlingen met de diagnose autisme op te vangen en de begeleiding te bieden waarop ze
           recht hebben. We dachten na over hoe we met cognitief sterke leerlingen die momenteel
           uitvallen  in  het  gewoon  onderwijs  omwille  van  specifieke  opvoedings-  en
           onderwijsbehoeften kunnen toewerken naar inclusie in het gewoon onderwijs. Ons project
           richt zich dus op OV4 – type 9 leerlingen die over voldoende cognitieve mogelijkheden
           beschikken om de eindtermen en leerplandoelen van het gewoon secundair onderwijs te
           behalen. Voor hen streven we dus dezelfde eindtermen en leerplandoelen na als in het
           gewoon onderwijs. Ook als de leerplandoelen/eindtermen op een andere manier of via een
           ander traject behaald worden.
           We richten ons dus naar leerlingen met een normale of hoge begaafdheid én met hoge
           ondersteuningsbehoeften. Het zijn leerlingen waarvoor het CLB een verslag opmaakt om
           naar het buitengewoon onderwijs te verwijzen. De OV4 – type 9 leerlingen worden in een
           visietekst  van  Katholiek  Onderwijs  Vlaanderen  als  volgt  omschreven:  ‘… leerlingen  die
           omwille  van  de  ernst  van  hun  beperking,  of  wegens  de  voortdurende  medische  en/of
           paramedische  ondersteuning  die  ze  nodig  hebben,  niet  naar  het  gewoon  onderwijs
           kunnen. Deze groep is vrij klein maar de resultaten zijn vaak verbluffend. Hiertoe wordt
           heel  wat  pedagogische/didactische  en  inhoudelijke  deskundigheid  en  technologie
           ingeschakeld.’
           In ons project worden de leerlingen ingeschreven in VIBSO. Met de deskundige zorg vanuit
           het buitengewoon onderwijs, krijgen ze zoveel mogelijk les samen met leeftijdsgenoten
           zonder autisme. Ze onderscheiden zich fundamenteel van leerlingen met een gemotiveerd
           verslag  die  ingeschreven  zijn  in  het  gewoon  onderwijs  en  een  beperktere
           ondersteuningsnood hebben. Het is het CLB die onafhankelijk oordeelt over de onderwijs-
           en ondersteuningsnoden.
           De ondersteuningsnoden zijn een dynamisch gegeven. Leerlingen kunnen in de loop van
           hun schoolloopbaan copingstrategieën ontwikkelen waardoor ze in hogere jaren minder
           ondersteuning  nodig  hebben.  De  overstap  naar  het  gewoon  onderwijs  zonder  of  met
           beperktere ondersteuning moet steeds mogelijk zijn.  Omgekeerd zien we dat bijvoorbeeld
           stages in de 3  graad voor leerlingen met autisme voor nieuwe uitdagingen zorgt. Daarom
                          e
           streven  wij  in  de  2  graad  naar  het  bereiken  van  zelfsturende  vaardigheden  bij  de
                                  e
           leerlingen (vb.: vragen/zoeken naar hulp) en rekenen we op de eventuele deskundigheid
           van het ondersteuningsnetwerk bij de overstap naar de 3  graad.
                                                                          e



           1.2 Engagementsverklaring

           Ouders hebben hoge verwachtingen van de school voor de opleiding en opvoeding van
           hun jongeren. De leden van het schoolteam zetten zich elke dag in om dit engagement
           waar te maken. In ruil verwachten zij wel de steun van de ouders. Daarom maken we in
           onderstaande engagementsverklaring wederzijdse afspraken.

           Onze school kiest voor een intense samenwerking met de ouders.
           We doen dat omdat we partners zijn in de opvoeding van de jongere. Het is goed dat je
           zicht hebt op de werking van de school.
           Wij verwachten dat u zich als ouder samen met ons engageert om nauw samen te werken
           rond  de  opvoeding  van  de  jongere  en  steeds  ingaat  op  onze  uitnodigingen  tot
           oudercontact.
                                                        5                             3DA720-WERschoolreglement OV4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10