Page 5 - Schoolreglement 2024-2025
P. 5
Doelgroep
Het VN-verdrag en de onderzoekers van de vakgroep orthopedagogiek van de
UGent stellen dat inclusief onderwijs een recht is voor alle leerlingen. Dit betekent dat
voor een aantal leerlingen de participatie aan het gewoon onderwijs niet per se samengaat
met het volgen van het gemeenschappelijk curriculum.
Door een gebrek aan aanbod binnen de regio Waregem, was er vanuit de
scholengemeenschap Sint-Paulus en vanuit VIBSO behoefte om een bepaalde groep
leerlingen met de diagnose autisme op te vangen en de begeleiding te bieden waarop ze
recht hebben. We dachten na over hoe we met cognitief sterke leerlingen die momenteel
uitvallen in het gewoon onderwijs omwille van specifieke opvoedings- en
onderwijsbehoeften kunnen toewerken naar inclusie in het gewoon onderwijs. Ons project
richt zich dus op OV4 – type 9 leerlingen die over voldoende cognitieve mogelijkheden
beschikken om de eindtermen en leerplandoelen van het gewoon secundair onderwijs te
behalen. Voor hen streven we dus dezelfde eindtermen en leerplandoelen na als in het
gewoon onderwijs. Ook als de leerplandoelen/eindtermen op een andere manier of via een
ander traject behaald worden.
We richten ons dus naar leerlingen met een normale of hoge begaafdheid én met hoge
ondersteuningsbehoeften. Het zijn leerlingen waarvoor het CLB een verslag opmaakt om
naar het buitengewoon onderwijs te verwijzen. De OV4 – type 9 leerlingen worden in een
visietekst van Katholiek Onderwijs Vlaanderen als volgt omschreven: ‘… leerlingen die
omwille van de ernst van hun beperking, of wegens de voortdurende medische en/of
paramedische ondersteuning die ze nodig hebben, niet naar het gewoon onderwijs
kunnen. Deze groep is vrij klein maar de resultaten zijn vaak verbluffend. Hiertoe wordt
heel wat pedagogische/didactische en inhoudelijke deskundigheid en technologie
ingeschakeld.’
In ons project worden de leerlingen ingeschreven in VIBSO. Met de deskundige zorg vanuit
het buitengewoon onderwijs, krijgen ze zoveel mogelijk les samen met leeftijdsgenoten
zonder autisme. Ze onderscheiden zich fundamenteel van leerlingen met een gemotiveerd
verslag die ingeschreven zijn in het gewoon onderwijs en een beperktere
ondersteuningsnood hebben. Het is het CLB die onafhankelijk oordeelt over de onderwijs-
en ondersteuningsnoden.
De ondersteuningsnoden zijn een dynamisch gegeven. Leerlingen kunnen in de loop van
hun schoolloopbaan copingstrategieën ontwikkelen waardoor ze in hogere jaren minder
ondersteuning nodig hebben. De overstap naar het gewoon onderwijs zonder of met
beperktere ondersteuning moet steeds mogelijk zijn. Omgekeerd zien we dat bijvoorbeeld
stages in de 3 graad voor leerlingen met autisme voor nieuwe uitdagingen zorgt. Daarom
e
streven wij in de 2 graad naar het bereiken van zelfsturende vaardigheden bij de
e
leerlingen (vb.: vragen/zoeken naar hulp) en rekenen we op de eventuele deskundigheid
van het ondersteuningsnetwerk bij de overstap naar de 3 graad.
e
2.2. Engagementsverklaring
Ouders hebben hoge verwachtingen van de school voor de opleiding en opvoeding van
hun jongeren. De leden van het schoolteam zetten zich elke dag in om dit engagement
waar te maken. In ruil verwachten zij wel de steun van de ouders. Daarom maken we in
onderstaande engagementsverklaring wederzijdse afspraken.
Onze school kiest voor een intense samenwerking met de ouders.
We doen dat omdat we partners zijn in de opvoeding van de jongere. Het is goed dat je
zicht hebt op de werking van de school.
Wij verwachten dat u zich als ouder samen met ons engageert om nauw samen te werken
rond de opvoeding van de jongere en steeds ingaat op onze uitnodigingen tot
oudercontact.
5 3DA720-WERschoolreglement OV4