Page 6 - Schoolreglement 2024-2025
P. 6

Wij engageren ons om steeds te zoeken naar een alternatief overlegmoment indien u niet
           op de geplande momenten voor oudercontact kan aanwezig zijn.
           Wij engageren ons om met u in gesprek te gaan over uw zorgen en vragen t.a.v. de
           evolutie van uw jongere.
           Wij verwachten dat u met ons contact opneemt bij vragen of zorgen t.a.v. de jongere.

           Aanwezig zijn op school en op tijd komen.
           Wij willen de schooltijd optimaal gebruiken. In deze schooltijd zitten collectieve
           leeractiviteiten, individuele leersessies of therapiemomenten ingebouwd.
           We vragen aan de ouders om het uurrooster van de school te respecteren.
           We vragen dat ouders de jongeren maximaal laten deelnemen aan de schooltijd. In het
           schoolreglement  vindt  u  een  overzicht  van  mogelijke  gewettigde  en  ongewettigde
           afwezigheden.
           Het leerlingenvervoer is er op gericht dat alle leerlingen maximaal het uurrooster van de
           school kunnen volgen. We vragen aan ouders er alles aan te doen opdat de bus geen
           extra oponthoud heeft. Respecteer hiervoor het reglement voor het leerlingenvervoer.
           Wij vragen aan ouders die hun jongere zelf naar de school brengen ervoor te zorgen dat
           hun jongere tijdig op school is.
           We vragen aan ouders om hun jongeren niet binnen de schooluren af te halen. Enkel om
           ernstige  redenen  kan  aan  ouders  de  toestemming  verleend  worden  om  tijdens  de
           schooltijd hun jongere af te halen.
           De  aanwezigheid  van  uw  jongere  op  school  heeft  gevolgen  voor  het  verkrijgen  en
           behouden van de schooltoelage.
           De  school  moet  de  afwezigheden  van  uw  jongere  doorgeven  aan  het  departement
           onderwijs en aan het CLB.
           Het  CLB  waarmee  wij  samenwerken  staat  in  voor  de  begeleiding  bij  problematische
           afwezigheden. U kan zich niet onttrekken aan deze begeleiding.
           U kan steeds bij ons terecht bij problemen. We zullen samen naar de meest geschikte
           aanpak zoeken.

           Individuele leerlingenbegeleiding
           In een school voor buitengewoon onderwijs richten we de activiteiten zo in dat iedere
           leerling volgens eigen tempo en mogelijkheden kan leren en zich verder ontwikkelen. We
           houden rekening met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Hierbij houden
           we  3  belangrijke  facetten  in  het  oog:  “Welbevinden,  het  leerproces  en  de
           onderwijsloopbaan”.
           De doelen die we nastreven worden zorgvuldig per leerlingengroep of per leerling
           gekozen en verwerkt in een handelingsplan.
           Om deze doelen na te streven, werken de leerkrachten nauw samen met de mensen uit
           het paramedisch team op school. Binnen dit team staan de opvoeders, pedagogen,
           orthopedagogen, logopedisten en kinesitherapeuten klaar om met de leerlingen aan de
           slag te gaan. Het aanbieden van individuele begeleiding of therapieën, zoals logopedie
           of bewegingstherapie,
           psychische begeleiding… én het bijsturen en differentiëren in het leerproces is het
           uitgangspunt van het buitengewoon onderwijs.

           We willen ouders betrekken in de verschillende fasen van de handelingsplanning.

           Bij de beeldvorming:
           Ouders  hebben  een  belangrijke  inbreng  bij  de  fase  van  beeldvorming.  Een  goede
           informatie-uitwisseling  kan  helpen  bij  het  kiezen  van  de  ontwikkelingsdoelen  en  het
           uitstippelen van de gerichte aanpak.

           Bij de fase van doelenbepaling:
           Omdat integratie naar het regulier onderwijs binnen dit OV4 – type 9 project centraal

                                                        6                             3DA720-WERschoolreglement OV4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11