Page 6 - Schoolreglement 2024-2025
P. 6
Wij engageren ons om steeds te zoeken naar een alternatief overlegmoment indien u niet
op de geplande momenten voor oudercontact kan aanwezig zijn.
Wij engageren ons om met u in gesprek te gaan over uw zorgen en vragen t.a.v. de
evolutie van uw jongere.
Wij verwachten dat u met ons contact opneemt bij vragen of zorgen t.a.v. de jongere.
Aanwezig zijn op school en op tijd komen.
Wij willen de schooltijd optimaal gebruiken. In deze schooltijd zitten collectieve
leeractiviteiten, individuele leersessies of therapiemomenten ingebouwd.
We vragen aan de ouders om het uurrooster van de school te respecteren.
We vragen dat ouders de jongeren maximaal laten deelnemen aan de schooltijd. In het
schoolreglement vindt u een overzicht van mogelijke gewettigde en ongewettigde
afwezigheden.
Het leerlingenvervoer is er op gericht dat alle leerlingen maximaal het uurrooster van de
school kunnen volgen. We vragen aan ouders er alles aan te doen opdat de bus geen
extra oponthoud heeft. Respecteer hiervoor het reglement voor het leerlingenvervoer.
Wij vragen aan ouders die hun jongere zelf naar de school brengen ervoor te zorgen dat
hun jongere tijdig op school is.
We vragen aan ouders om hun jongeren niet binnen de schooluren af te halen. Enkel om
ernstige redenen kan aan ouders de toestemming verleend worden om tijdens de
schooltijd hun jongere af te halen.
De aanwezigheid van uw jongere op school heeft gevolgen voor het verkrijgen en
behouden van de schooltoelage.
De school moet de afwezigheden van uw jongere doorgeven aan het departement
onderwijs en aan het CLB.
Het CLB waarmee wij samenwerken staat in voor de begeleiding bij problematische
afwezigheden. U kan zich niet onttrekken aan deze begeleiding.
U kan steeds bij ons terecht bij problemen. We zullen samen naar de meest geschikte
aanpak zoeken.
Individuele leerlingenbegeleiding
In een school voor buitengewoon onderwijs richten we de activiteiten zo in dat iedere
leerling volgens eigen tempo en mogelijkheden kan leren en zich verder ontwikkelen. We
houden rekening met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Hierbij houden
we 3 belangrijke facetten in het oog: “Welbevinden, het leerproces en de
onderwijsloopbaan”.
De doelen die we nastreven worden zorgvuldig per leerlingengroep of per leerling
gekozen en verwerkt in een handelingsplan.
Om deze doelen na te streven, werken de leerkrachten nauw samen met de mensen uit
het paramedisch team op school. Binnen dit team staan de opvoeders, pedagogen,
orthopedagogen, logopedisten en kinesitherapeuten klaar om met de leerlingen aan de
slag te gaan. Het aanbieden van individuele begeleiding of therapieën, zoals logopedie
of bewegingstherapie,
psychische begeleiding… én het bijsturen en differentiëren in het leerproces is het
uitgangspunt van het buitengewoon onderwijs.
We willen ouders betrekken in de verschillende fasen van de handelingsplanning.
Bij de beeldvorming:
Ouders hebben een belangrijke inbreng bij de fase van beeldvorming. Een goede
informatie-uitwisseling kan helpen bij het kiezen van de ontwikkelingsdoelen en het
uitstippelen van de gerichte aanpak.
Bij de fase van doelenbepaling:
Omdat integratie naar het regulier onderwijs binnen dit OV4 – type 9 project centraal
6 3DA720-WERschoolreglement OV4