Page 15 - Schoolreglement 2023-2024
P. 15

De volgleerkracht houdt de regie over het handelingsplan van de leerling,
           alsook over de leerzorg van de leerling binnen het kader OV4 - type 9. Als
           hoofdopdracht begeleidt de volgleerkracht de leerling in zijn of haar context. De
           volgleerkracht creëert de omgeving waarin de leerling tot leren en leven komt.
           Hij staat in voor alle communicatie met de verschillende betrokken partijen
           (ouders, coördinatoren, collega-leerkrachten, opvoeders, externen…) om deze
           rol op een kwaliteitsvolle manier te kunnen opnemen. Hij vormt als het ware de
           vertrouwenspersoon voor zowel de leerling als de ouders.

           De  OV4-co-teacher  wordt  in  de  inclusieve  klassen  ingezet.  Hij  bepaalt  en
           evalueert de doelen voor het vak dat hij geeft en gaat bij zorgvragen in overleg
           met  de  volgleerkrachten.  Hij  is  gekoppeld  aan  een  vak.  Een  grondige
           samenwerking (voorbereiding en reflectie) met de vakleerkracht is essentieel om
           de OV4 – type 9 leerling op een efficiënte en doelgerichte manier tot leren te
           brengen.

           De  vakleerkrachten  gewoon  onderwijs  werken  nauw  samen  met  de  OV4-co-
           teachers, waarbij ze de doelen, didactiek, evaluatie en rapportering voor de OV4
           – type 9 leerlingen grondig bespreken en vorm geven. De vakexpertise komt op
           die manier samen met de auti-expertise waardoor een leerrijke omgeving voor
           de OV4 – type 9 leerling gerealiseerd kan worden. Wanneer een vakleerkracht
           gewoon  onderwijs  geen  OV4-co-teacher  toegewezen  heeft,  informeert  de
           vakleerkracht  per  periode  in  functie  van  de  MDO  de  volgleerkrachten  over
           zorgvragen voor hun vak.

           De OV4-vakleerkracht is te vinden in de auti-klassen binnen de 1e graad B-
           stroom in campus VTI.

           De vlinder is niet gekoppeld aan een vak en gaat zijn expertise rond sociaal-
           emotionele ontwikkeling inzetten met als doel ruimte te creëren om tot leren te
           komen.

           De  OV4-leercoach  ondersteunt  de  coördinator  HPW-didactiek  in  het
           uitwerken van het beleid rond leervaardigheden. Daarnaast kan de leercoach
           een individueel traject opstarten met de leerling rond leren leren, waarbij de
           leervaardigheden  verder  ontwikkeld  worden.  Een  individueel  traject  wordt
           opgestart nadat de vraag wordt besproken tijdens een MDO of cel-bespreking.
           De leercoach is werkzaam op de campus Hemelvaart.


           De OV4-Opvoeder
           heeft als taak:
                sociaalpedagogische begeleiding van leerlingen (oplossen van
                  probleemsituaties)
                leerlingenadministratie (maaltijden, rekeningen, ...)
                aanwezigheidsadministratie
                betrokkenheid bij naschoolse activiteiten.
                studiebegeleiding  voor  interne  OV4-leerlingen  op  het  internaat  van  campus
                  Hemelvaart.





                                                        15                            3DA720-WERschoolreglement OV4
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20