Page 16 - Schoolreglement 2024-2025
P. 16
De OV4-co-teacher wordt in de inclusieve klassen ingezet. Hij bepaalt en
evalueert de doelen voor het vak dat hij geeft en gaat bij zorgvragen in overleg
met de volgleerkrachten. Hij is gekoppeld aan een vak. Een grondige
samenwerking (voorbereiding en reflectie) met de vakleerkracht is essentieel om
de OV4 – type 9 leerling op een efficiënte en doelgerichte manier tot leren te
brengen.
De vakleerkrachten gewoon onderwijs werken nauw samen met de OV4-co-
teachers, waarbij ze de doelen, didactiek, evaluatie en rapportering voor de OV4
– type 9 leerlingen grondig bespreken en vorm geven. De vakexpertise komt op
die manier samen met de auti-expertise waardoor een leerrijke omgeving voor
de OV4 – type 9 leerling gerealiseerd kan worden. Wanneer een vakleerkracht
gewoon onderwijs geen OV4-co-teacher toegewezen heeft, informeert de
vakleerkracht per periode in functie van de MDO de volgleerkrachten over
zorgvragen voor hun vak.
De OV4-vakleerkracht is te vinden in de auti-klassen binnen de 1e graad B-
stroom in campus VTI/ campus Collega/ campus STVIN.
De vlinder is niet gekoppeld aan een vak en gaat zijn expertise rond sociaal-
emotionele ontwikkeling inzetten met als doel ruimte te creëren om tot leren te
komen.
De OV4-leercoach ondersteunt de coördinator HPW-didactiek in het
uitwerken van het beleid rond leervaardigheden. Daarnaast kan de leercoach
een individueel traject opstarten met de leerling rond leren leren, waarbij de
leervaardigheden verder ontwikkeld worden. Een individueel traject wordt
opgestart nadat de vraag wordt besproken tijdens een MDO of cel-bespreking.
De OV4-Opvoeder
heeft als taak:
sociaalpedagogische begeleiding van leerlingen (oplossen van
probleemsituaties)
leerlingenadministratie (maaltijden, rekeningen, ...)
aanwezigheidsadministratie
betrokkenheid bij naschoolse activiteiten.
studiebegeleiding voor interne OV4-leerlingen op het internaat van campus
Hemelvaart.
De SEO-coach ondersteunt de SEO-coördinator in het uitwerken van het
zorgbeleid. Daarnaast kan de SEO-coach een individueel traject opstarten met
de leerling rond sociaal-emotionele thema’s, waarbij de vaardigheden verder
ontwikkeld worden. Een individueel traject wordt opgestart nadat de vraag
wordt besproken tijdens een MDO of cel-bespreking.
De orthopedagoog (SEO) en pedagoog (didactiek) staan in voor de opvolging van
het handelingsplanmatig werken in overleg met de directie van zowel het buitengewoon
als gewoon onderwijs. Zij werken achter de schermen en zorgen voor een goede
opvolging van de zorg en het coachen van de leerkracht om tot een goede ondersteuning
te komen in en buiten de klas.
16 3DA720-WERschoolreglement OV4